Onderwijskwaliteit

Op 't Startblok werken wij vanuit drie pijlers:

  • Doordacht lesgeven: een gestructureerde en doordachte aanpak om de leerdoelen effectief te behalen (didactisch)

  • Conscious Discipline: een methodiek die zorgt voor een veilige en verbindende leeromgeving (pedagogisch) 

  • Deep Learning: het stimuleren van kritisch denken, samenwerking en eigenaarschap over het leerproces (verdiepend leren)

Kinderen, in hun totale ontwikkeling, maken groeiperiodes door die belangrijk zijn voor hun eigen, individuele groei naar “volwassenheid”. Vanuit hun achtergrond, aanleg en omgeving is er een diversiteit aan ontwikkeling. 

De leerkrachten houden naar eigen vermogen rekening met de diversiteit van ‘kinderlijke’ ontwikkeling en zijn alert op de vermogens van ieder kind afzonderlijk. Wij werken op de grens van net-wel en net-niet kunnen van de leerlingen. Door observaties en toetsen wordt regelmatig gecheckt of die grens niet onder- of overschreden wordt. De intern- begeleider speelt hierin een belangrijke rol.

Juist omdat wij het zo belangrijk vinden om ontwikkeling in zijn totaliteit te kunnen zien, wordt door elke leerkracht – in alle openheid – gesproken over opvallende facetten van de leerlingen. Voortdurend wordt met andere collega’s de eigen zienswijze geëvalueerd.

Ook wordt er door het team gereflecteerd op eigen werken. Doen we (nog) wel de dingen die er toe doen en hoe kunnen we onszelf blijven ontwikkelen? Nascholingscursussen worden individueel en met het team gevolgd om de eigen deskundigheid te vergroten.

Kinderen 't Startblok - verhalen uit de vuurlinie

Kinderen in de Bunker is een educatief project van Stichting Verhalen uit de Vuurlinie. Het is geïnspireerd op ‘Achterwerk uit de Kast’ dat van halverwege de jaren ‘80 tot begin jaren ‘90 door de VPRO werd uitgezonden op de Nederlandse televisie.

Home Onderwijs Onderwijskwaliteit