Welkom op de groepspagina van groep 1 en 2
Op maandag en dinsdag werkt Ingrid Habraken in groep 1-2 geel. Op woensdag, donderdag en vrijdag werkt Niki Kamerbeek in groep 1-2.
Groep 1/2
In groep 1-2 werken wij themagericht. Vanuit de verschillende thema´s sluiten wij aan op de belevingswereld van de kinderen en werken wij spelenderwijs aan de gestelde doelen. Wij werken met de methode Kleuterplein aangevuld met projecten van Kleuteruniversiteit. Naast de thema´s hebben wij een aantal vaste activiteiten gedurende de week. Zo bieden wij iedere week een letter aan, staat er een ander cijfer centraal, geven we een gymles en een spelles en bieden we Engels aan.
In onze groep 1-2 is er naast de taal- en rekendoelen veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij werken vanuit het gedachtegoed van Conscious discipline. Dit is een wetenschappelijk onderbouwd sociaal-emotioneel programma waarbij veiligheid en verbinding centraal staat.
Verantwoordelijk
In onze kleuterklas staat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid centraal. We proberen de kinderen zoveel mogelijk te stimuleren om zelfstandig dingen op te pakken. Dit bereiken wij op verschillende manieren. Zo werken wij met hulpjes, twee kinderen die gedurende de dag de leerkracht ondersteunen. Ook hebben wij cheftaken, zoals een chef stilte, een chef troosten en een chef bekers. Zo is iedere leerling verantwoordelijk voor een bepaalde taak in de klas.
Een dag in groep 1-2
Wij starten iedere ochtend met de goedemorgenwenser. Dit is één van de kinderen, die de andere kinderen ontvangt bij de deur met een begroeting. Vervolgens hebben wij de inloop, waarbij de kinderen in rust starten met een boekje lezen of een werkje aan tafel. Daarna hebben wij het ochtendritueel in de kring. Hierbij zingen we onze goedemorgenliedjes, kijken we of alle kinderen er zijn en staat het kind van de week centraal. Dit kind krijgt een compliment en mag iets laten zien waar hij/zij trots op is. Na het goedemorgenritueel hebben wij een gezamenlijke kringactiviteit, hierin komen de taal- en rekendoelen in terug.
Na de kringactiviteit is het speel-werk moment, hierbij mogen de kinderen op het kiesbord kiezen en worden er werkjes gemaakt. Soms zelfstandig en soms met de juf. Na het spelen in de verschillende hoeken is het tijd om wat te eten en te drinken en daarna gaan we lekker buiten spelen of gymmen. Tijdens het buitenspelen hebben we verschillende fietsen en karren waar de kinderen mee mogen spelen. Ook bieden we regelmatig spelvormen aan tijdens het buiten spelen. Na het buiten spelen zitten we weer met elkaar in de kring voor een groepsactiviteit.
Dan begint de middag. we eten brood met elkaar en genieten we van een kwartiertje buiten spelen met de hele school. ́s Middags komt wereldorientatie, muziek, dans of drama aan bod en hebben we een tweede speel-werk moment. We sluiten de dag weer af in de kring.
Gedurende de hele dag wordt er zoveel mogelijk aangesloten op alle verschillende niveaus van de kleutergroep.
Woensdag
Iedere woensdag werken wij vanuit de uitgangspunten van Deep Learning. Onder het kopje ´Deep Learning´ is hier specifieke informatie over te vinden. De woensdagen werken wij veel groepsdoorbrekend met de groepen 1-4 en hebben wij ´s middags verschillende ateliers met vakdocenten. De kinderen werken dan binnen het thema aan verschillende vakgebieden. Er is een dansdocent, een beeldend docent en er worden diverse ateliers verzorgd door de groepsleerkrachten.