Kwaliteit
Op ’t Startblok hebben we kwaliteit hoog in ons vaandel staan. Wij hebben onze ambities voor de komende jaren omschreven en zorgen er op die manier voor dat we continue in ontwikkeling zijn en ons onderwijs verbeteren. Om ervoor te zorgen dat die kwaliteit op peil blijft, beoordelen we onze ambities systematisch en cyclisch (d.w.z. jaarlijks).
Op basis van die bevindingen verbeteren of borgen we onze kwaliteit. We vinden het belangrijk dat onze kwaliteitszorg gekoppeld is aan het integraal personeelsbeleid. We streven ernaar dat de leerkrachten competenties ontwikkelen die passen bij de onze ambities, zo zorgen we ervoor dat de schoolontwikkeling en de ontwikkeling van de medewerkers parallel loopt.
We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leraren daarom de leerlingen goed kennen (wat is hun niveau?, wat zijn de kenmerken van de leerlingenpopulatie?). Daarna moeten de leerlingen goed gevolgd worden: hoe verloopt het ontwikkelproces? Daar waar nodig volgt zorg en begeleiding. Deze zorg kan gericht zijn op leerlingen die wat minder kunnen, maar ook op leerlingen die wat meer kunnen. Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren we het CITO-LVS. Leerlingen met een E- of D-score, leerlingen die sterk terugvallen en leerlingen met een A-plus-score komen in aanmerking voor extra zorg. De centrale figuur bij zorg en begeleiding is de leraar. De intern begeleider heeft een coördinerende taak.