Basisschool ’t Startblok

In 1972 werd op initiatief van een drietal inwoners van Achterveld een school voor openbaar onderwijs gesticht. Op 6 oktober van dat jaar opende de school de deuren voor 29 leerlingen die les kregen in 2 houten noodlokalen. In 1973 werd er een lokaal voor de kleuterafdeling aan toegevoegd. Vanaf het begin was het kleuter- en lager onderwijs pedagogisch en didactisch een geheel. Leerstof en lesrooster waren verdeeld in blokken (afkomstig vanuit de “Jena plan” gedachte) en waarbij het jaarklassensysteem werd losgelaten.

Start

..van het openbaar onderwijs ..een nieuw onderwijsconcept ..nieuw gebouw ..nieuwe leerkrachten.

Blok

..de manier waarop de leerstof over de leerjaren is verdeeld.

Na 5 jaar gehuisvest te zijn in noodlokalen betrok de school een nieuw gebouw dat uniek was voor de verre regio. De basis voor deze nieuwbouw was het “pedagogisch-didactisch grondplan”. Rond dit grondplan werd een open schoolgebouw ontworpen en gebouwd waar de kern van het onderwijs optimaal tot zijn recht kan komen.